sobota 4. února 2017

Helen Fielding - Deník Bridget Jonesové


Autor: Helen Fielding
Název: Deník Bridget Jonesové/Bridget Jones's Diary
Žánr: román pro ženy
Počet stran: 260
Nakladatelství: Aurora
Rok 1. vydání: 1995

Myslím, že je zbytečné knihu představovat. Snad každý viděl film s Renée Zellweger, Colinem Firthem a Hugh Grantem v hlavní roli, a pokud ne, o hodně přišel. I když se za Bridget člověk stydí od začátku do konce, nikdy mě film nezklame. Totéž jsem čekala i od knihy. Dočkala jsem se?


Ne tak úplně. Když jsem nechtěně okem zavadila o první komentáře na své oblíbené databaziknih.cz, říkala jsem si, že každý má vlastní názor, proto dám knize šanci. Ze začátku jsem nechápala, co se jim na tom tak nelíbilo, vždyť je to celkem vtipný. Vlastně jako byste sledovali film ve své hlavě - jasně, že jsem si filmové postavy dosadila za ty knižní. Příběh se od toho filmového moc nelišil. Ale jak jsem četla dál, bylo to pořád jedno a to samé. Žádná akce, žádný vývoj, žádný posun, trošku nuda. 

Z čeho jsem byla dost otrávená, byl překlad. Kniha se odehrává převážně v Londýně, takže člověk tak trochu tuší, že se to bez anglických názvů neobejde. Proto jsem se moc nedokázala přenést přes nahrazení anglické pohádky za české Jů a Hele. Pak se mi stalo, že v jedné větě úplně chybělo slovo, takže nedávala smysl. A ve větě: "Táta mi dělá problémy." bych nahradila slovo problémy za starosti, neboť z kontextu nevyplývalo, že by otec Bridgetin život nějak komplikoval. Takových chybek se tam objevilo daleko víc. A i když jsou to možná maličkosti, mě osobně dokážou celkem rozladit a kniha, jako dílo, u mě ztrácí na hodnotě.

Kniha je opravdu psaná formou deníku. Každý měsíc (teď si nejsem jistá, jestli jsou tam opravdu všechny) tvoří jednu velkou kapitolu. Každá kapitola je rozdělena na jednotlivé dny, a ty ještě na časy, kdy Bridget deník píše. Ale hlavně - dny začínají téměř stejně, a to vyčíslováním počtu kil, vykouřených cigaret, vypitých skleniček a kalorií. Občas k výčtu přibude i počet zakoupených losů, či počet minut strávených přemýšlením o XY.

Úsměvným momentem pro mě byla zmínka o Colinu Firthovi a Hugh Grantovi, kteří ztvárnili hlavní postavy ve filmové adaptaci. 

Proč právě Deník Bridget Jonesové.

Chtěla jsem si trošku odpočinout od klasiky, nad kterou by měl člověk zpravidla přemýšlet, a přečíst si taky něco jednoduššího. Sáhla jsem po Bridget, protože, jak už jsem řekla na začátku, filmové zpracování mě baví. A to všechny tři díly. Do dalších knižních dílů už se ale pouštět nebudu. Názor si musí každý vytvořit sám, podle mě však film knihu předčil. 

Tip

Kniha se hodí do Čtenářské výzvy 2017 - kniha psaná formou deníku

A věděli jste, že Renée Zellweger musela kvůli Bridget přibrat 10 kg? (čsfd) Důkazem můžou být fotky z roku 2000 a 2001. 

2 komentáře:

  1. Knihu jsem četla, četla jsem tři díly a všechny se mi moc líbily.. bylo to pro mě takové fajn pohoové čtení :) škoda, že se ti kniha nelíbila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to svým způsobem mrzelo.
      Děkuju za komentář :)

      Vymazat

Všem předem děkuji za jakýkoliv komentář. :)