neděle 15. května 2016

Josef Škvorecký - Zbabělci




Autor: Josef Škvorecký
Název: Zbabělci
Žánr: román
Počet stran: 380
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok 1. vydání: 1958


Stručně.

Kniha popisuje poslední dny druhé světové války (přesně řečeno od 4. do 11. května r. 1945) v Kostelci z pohledu hlavního hrdiny Dannyho Smiřického. Během osmi dnů můžeme vidět, jak se bezstarostnému mladíkovi, který myslí jen na svou Irenu, doslova změní život. Dospěje.
Dílo je autobiografické, takže bychom mohli říct, že Danny Smiřický je vlastně Josef Škvorecký. Už ta podobnost jmen, že. 





Vlastní názor.

Zbabělce jsem teď četla podruhé. Poprvé jsem je četla na podzim minulého roku, takže nemohu u sebe pozorovat posun v tom, jak na knihu budu reagovat po delší době. Na podzim jsem byla knihou tak uchvácena, že jsem ji zařadila do svého seznamu maturitní četby. Zjistila jsem, že nezáleží na tom, jestli jste dospívající kluk nebo dívka, jestli žijete za války nebo o 70 let později, prožívání a vnímání světa je pořád stejné. V určitých momentech jsem se s postavou Dannyho ztotožňovala, protože některé myšlenky, pocity se nevyhýbají ani mně. Například Dannyho představa nebe, nebo lítost nad tím, že něco končí i přes to, že právě něco nového začíná. 

Děj byl rychlý, knížka byla čtivá, na každé straně se něco dělo. V knížce najdete jak rychlostránky s přímou řečí, tak souvětí klidně i na stránku. 

Když jsem knížku začala číst, došlo mi, že děj se odehrává v těch samých dnech ale před 71 lety. Dala jsem si tedy předsevzetí, že každý den přečtu jednu kapitolu = jeden den. Jenže, některé kapitoly obsahovaly 80 stránek a některé třeba jen 4. Navíc se do toho musím ještě učit, takže mé předsevzetí vzalo rychle za své. Ale stejně bylo zajímavé si při čtení uvědomit, že tohle, co já právě imaginárně prožívám s Dannym, se opravdu někomu dělo. Možná samotnému Josefu Škvoreckému. 



Proč právě Zbabělci.

Na knihu jsem narazila v odkazu na stránkách Čtení pomáhá. Bylo to v době, kdy jsem si strašně moc chtěla přečíst nějakou knihu, která by byla z dob swingu. A právě proto mě tahle knížka ihned zaujala. Naleznete v ní spoustu tipů na swingové písně, které v knize hrají. A konečně jsem našla knihu, která by byla z pohledu mladého českého oka, kterého se válka dotýká jen minimálně. Ví o utrpení, které s sebou válka přináší, ale nijak zvlášť do jeho života nezasahuje. A takových knih, bych řekla, tu moc není. Je nepřeberné množství knih z pohledu židů. Ano, je to téma, o kterém by se mělo psát, měla by veřejnost vědět, jaké hrůzy se vůbec děly, aby se nic takového neopakovalo, ale o tom, co prožívali Češi, si stále ještě potřebuji mnoho věcí ujasnit.

Takže pokud hledáte knihu z období druhé světové války a více byste chtěli proniknout k Josefu Škvoreckému, tak určitě doporučuji právě Zbabělce.

Na podzim jsem také četla knihu Prima sezóna. Opět s postavou Dannyho, ale ještě před válkou a také to bylo moc příjemné čtení.  

Obě knihy naleznete na Čtení pomáhá! 




Josef Škvorecký knihu věnoval své manželce Zdeně Salivarové. Důvod, proč mě to tak zaujalo a dojalo, hledejte v knize a na poslední straně. 

. . . 

Nedávno jsem koukala na staré díly Show Jana Krause, kde byla jako host režisérka Andrea Sedláčková. Možná jste 1. ledna viděli její nejnovější film Fair Play o dopingu. Náhodou jsem včera narazila na rozhovor s ní, kde se zmiňuje o scénáři na Zbabělce i o samotné rodině Škvoreckých. Takže je možné, že se někdy v budoucnu dočkáme i filmového zpracování této knihy. Rozhovor najdete zde.

5 komentářů:

  1. Zbabělce jsem si moc chtěla vytáhnout u maturity ;-) Byla to jedna z nejlepších knih v maturitním seznamu...celkově mám Škvoreckého ráda, četla jsem od něj i třeba Příběh inženýra lidských duší, doporučuju :-)
    (Bohémská) bohemistka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gratuluji Ti k prvnímu komentáři na mém blogu! :D
      Taky bych uvítala, kdybych si je vylosovala a moc děkuji za doporučení.
      Mimochodem, príma blog. Konečně někdo, kdo nečte jen scifi :D

      Vymazat
    2. Ooo, jsem poctěna, že je zrovna můj komentář první :D
      Ano, sci-fi nečtu...většinou ani young-adults nebo červenou knihovnu :D a popravdě moc ani detektivky nebo thrillery :D ale občas dělám výjimky :-)

      Vymazat
  2. Zbabělci i Prima sezóna jsou boží! Ostatní knížky od Škvoreckýhomě zas až tolik nezaujaly, ale stejně ho mám ráda. Jen jsem nesnášela Irenu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Irenu bych pleskla, jen si na ni vzpomenu :D
      Nedávno jsem ještě četla Sedmiramenný svícen. Taky ve mně cosi zanechal :)

      Vymazat

Všem předem děkuji za jakýkoliv komentář. :)